Минуле, якщо його не пам'ятати – повертається ПОМСТОЮ і РУЇНОЮ.
Перш ніж зробити крок назустріч світу, подивись під ноги – на землю, де стоїть твій будинок, на справу, якою займаєшся кожен день, згадай прізвища предків, не руйнуй старих осель, не будуй на цвинтарі торжищ...
Саме цим шляхом пішла Європа ще в 15 столітті. Ми заздримо їй, бо бачимо наслідки тих вдалих і наполегливих кроків.
Наші степи колись називали “Диким полем”.
І довгий час тут в дійсно панував безмежний простір, де влітку - людина губиться у високих травах, а взимку - ховає душу і тіло в малих землянках - зимівниках. Не багатьох залишали в живих люті хуртовини, а ті, кого Бог боронив від загибелі, не мали звички довго залишатись на одному місті. Кочівники, що раз по раз з’являлись у цих степах, були справжніми “людоловами”. Тож постійний рух – єдине, що рятувало наших предків, перших поселенців “Дикого поля”.
Згодом відбулася докорінна зміна відносин між людиною і середовищем.
Старожили згуртувались в козацькі курені. І зброя дала їм право не боятися та жити не одним днем. Будуються поселення, стала розвиватись торгівля. А хто торгує – той знає ціну життю.
Наш видатний земляк юрист і літератор Олександр Семененко, писав в Нью Йорку:
“Є українські міста геометричних ліній, їх небагато. Будували їх за планами люди петербурзької імперії: Одеса, Миколаїв, Катиринослав. Навіть мій Єлисаветград виростав за планом як передмістя при крепості св. Єлисавети, і головна магістраль звалася Велика Перспективна вулиця.
...На одібраних у запорожців землях петербургзька імперія поселила різних людей. Сюди навезли сербів, хорватів, болгар, греків, волохів. Але освоїли цей край, цей вихід до Чорного моря українські переселенці.
Були ще в цьому українському морі острівці хліборобів-поселенців німецьких, московських і єврейських. З ними жили по-сусідському, але не змішувалися: психологічні і національні межі існували спокійно і природно”.
Це з книги “Харків, Харків...” – Нью-Йорк,1977.
Місто – віковічний суперник Степу.
Вони протистоять один одному. І в цьому протистоянні вирує енергія творення, працють і народжуються талановиті люди, здобувають славу – хто яку: гірку-полинову, солодку-медову, чи холодну, немов вода з незамулених джерел.
Дмитро Остен-Сакен і Андрій Достоєвський, Микола Гродеков і Олександер Самсонов, Михайло Завадський і Володимир Ястребов, Марко Кропивницький і Іван Карпенко-Карий, Лев Троцький Володимир Винниченко , Олександр Шульгін і Григорій Зинов’єв, Яков Гордін і Тенеромо, Діонео і Самуіл Дудін, Павло Зелений і Наталія Бракер, Мозенс Гомберг і Ігор Тамм, Осип Петров і Генріх Нейгауз, Кароль Шімановський і Ярослав Івашкевич, Яков Паученко і Олександр Осьмьоркін, Іван Похитонов і Федір Козачинський, Африкан Спір і Георгій Флоровський, Антонін Флоровський і Дмитро Чижевський, Євген Чикаленко і Олександр Тарковський, Микола Левицький і Василь Харцієв, Євген Маланюк і Олександр Семененко, Юрій Олєша і Юрій Яновський, Дон Амінадо і Арсен Тарковський...
Ці імена – належать країні і людству. Проте, їхні долі склалися б зовсім інакше, коли б неіснувало в українському просторі такої зірки, яку нарекли – Єлисаветград. Для них - місто уособлює не тільки географію подій в житті, а височить символом духовної єдності. Тут вкорінена сила, що дала їм можливість долати жорстокі соціальні бурі.
Коли бурхливе ХХ-те століття почало методично, державними чинниками, знищувати ту єдність, Юрій Яновський з болем відчув, що все перетворилось “в розвалену, стару хату”: Єлисаветград став Зінов’ївськом, потім Кіровим і нарешті – Кіровоградом.
Мабуть, в революційному чаді “той хто взяв і поділив” не розумів, що, як писав Арсен Тарковький:
И можно кожу заживо сорвать,
Но имя к нам так крепко припечатано,
Что силы нет переименовать
Хоть каждое затерто и захватано.
У нас не зря про имя говорят:
Оно –
Ни дать не взять родимое пятно.
Все починалось за часів Запорізької Січі.
В загальних рисах саме тоді сформована господарчо-політична структура Центральної України. Григорій Потьомкін, в останній чверті XVIII століття майже “самодержець” Південної України, уміло її використовував. Знищивши запорізьку адміністрацію, він рекрутував на службу Російській імперії кращі фафівців Кошу, а також взяв на озброєння вироблену ними схему колонізації “Дикого поля”. Єлисаветград він зробив форпостом руху Російської імперії до Чорного моря і ще в напрямі західних кордонів. Свою війскову і геополітичну роль Єлисаветрад зберігав майже до половини XIX сторіччя. То був важливий центр перебування російської армії та її вишколу. Війська, війська, війська – огляди, огляди, огляди – маневри, маневри, маневри. Осль що в Єлисаветграді приваблювало російских імператорів. Микола І казав: «Я приехал к вам, чтобы у вас отдохнуть»
Після реформи 1861 року Єлисаветградщина набуває нового значення.
Вона перетворюється на центр розвитку сільського господарства Центральної України.
І тоді виробляється економічний тандем степу та моря - міст Єлисаветграда та Одеси. Конкуруючи та взаємодіючи, вони змінюють обличчя Центральної України. Через Одесу у Західну Європу надходить звідси сільськогосподарська продукція, а динамічному зростанню виробництва цієї продукції сприяє земство Єлисаветграда, котре стає організатором всебічного розвитку регіону.
Саме до цього міста запрошував завітати П. Андреєв наголошуючи в “Ілюстрованому путівнику по Південно-Західній Залізній дорозі”:
“Місто Єлисаветград тепер одне з кращих... Електричний трамвай, збудований в 1897 р. по американському типу, телеграфні стовпи, стовпи топографічного зв’язку, велика кількість магазинів доповнють перше враження і переконують приїжджого, що Єлисаветград значний центр і що тут живуть культурним життям, не відстаючи від віку...”
Саме про це місто писав Лев Троцький в книзі “Моя жизнь”:
“Ни одна из столиц мира - ни Париж, ни Нью-Йорк - не произвела на меня впоследствии такого впечатления, как Елизаветград, с его тротуарами, зелеными крышами, балконами, магазинами, городовыми и красными шарами на ниточках. В течение нескольких часов я широко раскрытыми глазами глядел в лицо цивилизации”.
І старі фотографії та поштові листівки в очевить переконують – це не легенди, не міф і сни митців та істориків, а реальність, яка має жити в майбутньому . А за словами елисаветградця і письменника Юхима Дороша:
“Я схильний думати, що відтіля ж, із далеких років, виніс і початкове відчуття...прекрасного...”
З економічним поступом пов'язаний розквіт культури в Єлисаветграді.
Культурна роль Єлисаветграда виявляється у двох аспектах: він стає єдиним на півдні України містом перемоги української культури в умовах конкуренції культур. Миколаїв, Херсон, Одеса стають осередками русифікації. Причому, українська культура на Єлисаветградщині зразу ж піднімається над етнографічним рівнем та виробляє засади культурних досягнень XX сторіччя. Про це свідчать хоч б такі постаті як Винниченко, Маланюк, Яновський та непересічні досягнення Театру Корифеїв.
Наш земляк поет ДОН АМІНАДО сказав про Єлисаветград:
“Держался город на трех китах: Вокзал. Тюрма. Женская гимназия. Шестое чувство, котрым обладал только уезд, было чувство железной дороги”.
За цими словами – Символ Влади, ВЛАДИ НАД СВОЇМ МАЙБУТНІМ.
Вокзал – це взаємозв’язок з СВІТОМ.
Тюрма – Держава і ПРАВО .
Жіноча гімназія – Краса і Сила ЗНАНЬ.
Почуття залізниці – Вдача та Активність ОСОБИСТОСТІ.
Так було за часів “фабричних труб”, за часів розквіту міста Єлисаветграда. Так буде і в “постіндустріальну епоху”, яку триматимуть на собі “три кити” – насильство, багатство і знання. Але мені хочеться вірити, що головним для майбутнього – є ЗНАННЯ, бо воно дає ВЛАДУ найвищої ЯКОСТІ.
Це розуміли наші предки. Це маємо зрозуміти нарешті і ми, бо тільки так власну історію не перетворимо на вірш Дона Амінадо:
Жили. Были. Ели. Пили.
Воду в ступе толокли.
Вкруг да около ходили,
Мимо главного прошли.
|