Записки Наукового Товариства імени Шевченка. - Львів, 1900, т.1, кн. XXXIII.
Памяти Якова Шульгина
Подав Мих. Грушевський *
Дня 14 (27) падолиста 1911 р. відійшов від нас дійсний член Наукового товариства ім. Шевченка і київського Українського наукового товариства Яков Шульгин, оден з характеристичнїйших представників українського житя 1870-х рр., визначний український історик і чоловік памятний ідеалїстичним настроєм і чистотою свого характера.
Потомок щирого українського роду, в якім живо заховували ся етнографічні й українофільські традиції, Яков Миколаєвич Шульгин, рано стративши батька, мав щастє виховувати ся в домі свого дядька — одного з найвизначнїйших представників тодішніх київських наукових, поступових кругів професора київського університету Віталїя Яковлевича Шульгина. Не маючи власної родини Віт. Шульгин щиро займав ся сїмєю свого брата і дуже дбав про розвій та освіту свого племенника. Початки свідомости малого Якова (родженого р. 1851) припали на памятні часи загального суспільного розбудження Росії по кримській війні, і дім його дядька відбивав в собі дуже живо тодішні хвилї загального піднесення. Вчити ся йому довело ся |в найбільш поступовій з київських гімназій, другій, — котрою кермував оден з ініціаторів київських недільних шкіл Слєпушкін, а вчило там немало визначних потім учених й педагогів (між иньшими Драгоманів і Житецький). Під впливами дядька інтереси Якова Ш. рано звернули ся до історичних наук, і потім вони були підтримані як гімназичною, так і університетською наукою: вступивши до київського університету, Яков Ш. працював під проводом Антоновича і Драгоманова; заразом одначе пильно віддавав ся також педагогічній роботі, вважаючи її завданнєм свого житя, й багато працював по ріжних початкових школах. Одержавши в тім часї невеликий спадок, він віддїлив з своєї частки тільки деяку суму на довершеннє своєї освіти, з решти ж утворив невеличкий фонд, що мав служити на заснованнє українських народнїх шкіл, скоро тільки буде на те спромога. Сам же покійник, скінчивши 1874 р. університет, виїхав у довшу подорож за кордон; розширяв свої наукові відомости, слухаючи виклади по ріжних університетах, і приглядав ся до суспільно-політичних відносин (з подорожи сеї посилав і кореспонденції до ріжних газет). Між иньшим зблизивши ся до українських емігрантів, що осїдали тодї в Женеві з Драгомановим на чолї, Ш. став брати участь в їх виданнях, і пізнїйше на сї женевські українські видання був обернений шкільний фонд Як. Шульгина, з огляду що на відкритє українських шкіл не було близької надїї.
Вернувши ся з подорожи, покійний почав шукати собі занять по серцю — дїлив свій час між педагогічною роботою і газетною, з початку в Київі, потім в Одесї; але перше нїж наладило ся його житє, спала на нього пригода, яка розбила всї його пляни: 1879 р. його вислано „адміністративним порядком“ з Одеси на Сибір і там протримано без усякої причини чотири роки! Се тяжке засланнє сильно підірвало і без того не сильне здоровє покійника, а крім того, коли його нарешті повернено — закрило йому дорогу до школи, яко неблагонадьожному. Одначе ся неможливість віддати ся педагогічній роботї з тим більшою силою звернула покійного до занять наукових, історичних. Приїхавши з заслання до Київа і займаючи ся тут приватними лекціями, він заняв ся студіями над історією України XVII—XVIII в., і власне що зроблено було ним на історичнім полі, зроблено в сім часі, від повороту з заслання до виїзду з Київа на службу до Єлисаветграду. Я. Ш. зайняв ся близше т. зв. „Коденською книгою“ — протоколами воєнно-судної комісії, що судила в м. Коднї людей замішаних в гайдамацтві в рр. 1769—71 і при загальній бідности документального матеріялу для історії Коліївщини становить дуже важне джерело для пізнання її. Заразом виясняючи собі неясне становище Росії в сїй історії, Я. Ш. спинив ся взагалі над трагічним конфліктом українського громадянства з політикою росийського правительства: контрастом великої віри Українців в прихильність - московського царя і надій, які покладали вони, особливо народні маси, на поміч московського правительства, — і тих гірких розчаровань, які їм ся політика принесла. Як довідуємо ся від близьких приятелів покійного1), він представляв собі плян своєї праці в трох частинах: а) відносини росийського правительства до Гетьманщини після р. 1654, б) відносини росийського правительства до правобережних Українців, що зістали ся під Польщею; в) „непорозуміннє 1768 р.“. Таким чином се кріваве „непорозуміннє“, коли український нарід підіймав ся в тім переконанню, що чинить волю росийського правительства і дістане від нього поміч для визволення від Польщі, і був за те кріваво приборканий росийським правительством на спілку з польським, — в обробленню покійного мало являти ся завершением цілого ланцюха таких „ непорозумінь “, які почали виникати зараз же після 1654 р.
З задуманої таким чином трильогії покійний насамперед обробив огляд відносин, чи конфліктів росийського правительства до Гетьманщини, на грунтї полїтичнім і соціяльнім. Але хоч огляд сей написано дуже лагідно й обережно, все таки він не побачив світу в Росії (тодїшня „Кіевская Старина“ Ф. Лебединцева його не прийняла, і надрукований з сеї праці був тільки оден роздїл в часоп. Северный Вестник 1887). Праця ся вийшла згодом уже, в 1899 р. в наших „Записках“ (т. XXIX і XXX). Друга частина, де автор, очевидно, мав між иньшим спинити ся на відносинах росийського правительства до Палїєвої козаччини і до гайдамаччини 1734 р., що дає такі сильні анальогії до Коліївщини, — зістала ся ненаписаною. Покійний взяв ся просто до оброблення історії коліївщини для нової „Кіевскої Старини“, веденої старою громадою, до котрої він стояв дуже близько. В 1890 р. тут і появила ся головна праця покійного: „Очеркъ Коліивщины по неизданнымъ и изданнымъ документамъ 1768 и ближайшихъ годовъ“ (вийшла тогож року осібно, потім переложена і по українськи в XX т. „Історичної бібліотеки“).
Праця ся оперта головно на студіованню коденської книги; мемуарну польську лїтературу Колїївщини покійний, зовсїм справедливо, цїнив дуже не високо і відсунув на другий плян. На підставі зібраного матеріалу покійний історик насамперед подає відомости про ватажків і військову організацію гайдамаків, стараючи ся вияснити одноцїльність і органїзованість руху, далї спиняєть ся над участю ріжних народнїх елементів в нїм: селян місцевих, Гетьманцїв, Запорожцїв; описує репресії польські і вкінцї — відносини до колїївщики російського правителька і ріжних росийських діячів; ся остання глава має вповнї відмінний характер і власне входить в той загальний плян українсько-росийських непорозумінь, задуманий автором. Перетяженнє документальними подробицями, які автор — не маючи змоги видати свого актового матеріалу осібно, вводив до тексту, і деякий брак суцїльности і прозорости викладу були причиною, що ся праця покійного автора не знайшла ширшого розповсюднення, але в наукових кругах була прийнята прихильно і зістала ся досї головною працею з історії Коліївщини. Тільки з боку польських істориків погляд на Коліївщину, як прояв соціального і національного протесту— безпосереднє продовженнє козаччини, проведений покійним у сїй працї, викликав гострі атаки, на котрі відповідав і автор, і редакція „К. Старини“ (властиво Антонович).
Для характеристики історичних поглядів покійного характеристична також невеличка його статейка про П. Полуботка в Кіев. Старинї 1890 р. Вона мала служити певною поправкою до різкого осуду дїяльности Полуботка, даного Лазаревським в супереч традиційним поглядам на нього, підтриманих Костомаровим. Признаючи Полуботка сином свого часу, так що його господарство було тільки типовим тодїшнїм старшинським господарством тих часів, покійний висував ідейні мотиви суспільної дїяльности Полуботка і хоч кінець кінцем не важив ся зняти з нього обвинувачень за його приватну діяльність і зіставив його людиною негарною, „гріховним сином свого часу“, але все таки, хоч і в дуже обережній формі старав ся зрівноважити сей осуд признаннєм безкористних, патріотичних побудок в його політичних виступах.
Ся цінна і дуже сильна як на неприхильні обставини наукова робота покійного урвала ся з початком 1890-х рр. З приватних лекцій трудно було прогодувати родину, а взявши посаду в єлисаветградськім віддїлї державного банку, покійний не міг в сїй глухій провінції вести далї своїх наукових занять. Аж 1899 р. він покинув сю службу і вернув ся до Київа: його неблагонадьожність була нарешті забута і він міг почати педагогічну діяльність — рівно через 25 літ по скінченню унївервсякими недогодами. Покійний близько стояв до українського жита, інтересував ся ним живо, був одним з близших участників засновання „Українського наукового товариства“ в Київі, засїдав в його радї, — але працювати науково не мав уже сил.
Про те ніхто не думав, що кінець його такий близький. Нагло на лекції в гімназії дістав він серцеву атаку, потім іще в додаток, коли його відвозили до дому з гімназіального шпиталя трамваєм (!), сильно перестудив ся, і за кілька день його не стало.
Честь його памяти!...
______
* Принято на засїданню історичної секції 27 лютого 1912 р.
Записки Наук. Toв. ім. Шевченка т. СVII.
_____
1) Спомини В. Ів. Щербини — виходять в X кн. Записок київського наукового товариства.
______
Мову першої публікації - мову Мх. Грушевського - збережено (О.Ч.).
***
Публикация в формате PDF - ссылка для скачивания в верху страницы под названием.
|