Главная » Файлы » Мои файлы |
[ · Скачать удаленно (48.9 MB) ] | 21.09.2018, 17:41 |
ВОЛОДИМИР НІКЄЄВ «МИСТЕЦТВО» КИЇВ — 1969 Від автора
О. Загаров був у Росії і на Україні визначним пропагандистом театрального вчення К. С. Станіславського, відстоював ще на початку 20-х рр. на Україні реалізм у творчій практиці українського театру. Та не тільки як режисер і актор-практнк, але і як театральний педагог Загаров був добре відомий на Україні.
ШКОЛА СЦЕНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ (уривок з глави) Життя Олександра Леонідовича Загарова (Фессінга) з раннього дитинства було пов’язане з Україною. Він народився 17 січня 1877 року в місті Єлисаветграді (тепер Кіровоград). Тут і минули перші десять років життя майбутнього діяча сцени. Виховувала Сашка його мати — Юлія Павлівна Похитонова. Це була розумна, музично обдарована жінка, сестра талановитого українського художника-передвижника Івана Павловича Похитонова (1850—1923). Дід Івана Павловича— Данило Похитон був запорізьким козаком. У 1876 році Юлія стала дружиною кавалерійського офіцера Леоніда Олександровича Фессінга, що викладав в Єлисаветградському кавалерійському училищі. Як свідчить письменник М. Телешов, батько Загарова належав до тих передових людей Росії, які найсвятішим обов'язком вважали свободу і справедливість*. У цьому ж році родину Похитонових спіткало лихо. За участь у революційних гуртках І. П. Похитонова було виключено з Московської художньої академії й вислано в Херсонську губернію. Але художник втік за кордон, жив переважно у Франції та Бельгії. У Парижі разом З І. С. Тургеневим організував «Товариство допомоги балканським слов’янам». У Єлисаветграді, де перебував батько Загарова, розгортали діяльність нелегальні гуртки українських
* Див.: Н. Телешов, Кого не стало, «Теакинопечать», М., 1928, стор. 18.
народників, де читали заборонену літературу. Народники групувались навколо місцевої «Громади», членом якої був тоді й молодий І. К. Тобілевич (І. Карпенко-Карий). Він служив писарем у поліційній управі і заздалегідь попереджав політичних діячів про деякі заходи місцевої жандармерії та розшуки політичних «злочинців». Народники мали своїх членів і в Кавалерійському училищі, де, як уже згадано, викладав Фессінг. Відомо, що один з викладачів училища — М. Федоровський — відіграв помітну роль в організації народницького руху на Єлисаветградщині. Передова інтелігенція міста була міцно зв’язана з театральним рухом і вважала театр засобом боротьби за громадські ідеали. Любила театр і сім’я Похитонових. Так, наприклад, батько Загарова — Леонід Олександрович — навіть був особисто знайомий з В. Г. Живокіні, С. В. Шумським, багато розповідав своїм сучасникам про театральне життя Москви. Відвідувала сім’я і багато українських вистав, які створювали і любителі, і актори професіонали. Про вистави українського театру часто чув розмови і малий Сашко. Згадували імена М. Кропивницького, Марії Заньковецької та інших акторів. У червні 1888 року в Єлисаветграді гастролювала М. Г. Савіна. Відомо, як сердечно і щиро тоді вітав її приїзд М. Л. Кропивницький*. Згодом Загаров тепло писав про Савіну, яку вперше в дитинстві побачив саме тут, в Єлисаветграді. Її ім'я, як і ім’я М. Єрмолової, він ставив поряд з М. Запьковецькою, з творчістю якої Загаров ближче познайомився значно пізніше, під час її гастролей в Харкові у 90-х роках, коли вчився в Хар-
*Державшій музей театрального, музичного та кіномистецтва УРСР, рукописний фонд, інв. № 90069 (далі — скорочено ДМТМК УРСР).
кінському реальному училищі. Відвідуючи театральну гальорку, він був одним із запальних цінителів мистецтва українського театру, творчості великої артистки. Учні реального училища, як і вся харківська молодь, завжди з нетерпінням чекали її приїзду. «Шкода й велика шкода, що Ви не будете у нас в серпні, коли з’їжджається молодь» *,— писав 14 червня 1893 р. до М. Заньковецької один з її харківських родичів. Юний Загаров під впливом українського театру разом зі своїми двоюрідними сестрами брав участь у домашніх виставах, грав, наприклад, у водевілі «Як ковбаса та чарка» [За М.Старицьким. Роль Андрія. Єлисаветград – 1889 р.]. Любителі на домашній сцені копіювали гру акторів-професіоналів українського театру. У 1894 році Загаров закінчив Харківське реальне училище й за порадою матері поїхав учитися в Бельгію. Там він був зарахований слухачем біологічного факультету Брюссельського університету. У Брюсселі жив тоді його дядько І. П. Похитонов, якого за клопотанням І. Репіпа, В. Васнецова та В. Мате було обрано академіком і дійсним членом Академії художеств в Петербурзі**. Безсумнівно, що І. ІІохитонов мав великий вплив на формування світогляду юнака Загарова. За порадою І. Похитонова Загаров незабаром залишає Брюссель і вертається на батьківщину. Навесні 1895 року він вступив до Філармонічного училища, в драматичний клас В. І. Немировича-Данченка. Вчителем сцени був тут О. О. Федотов — син великої російської актриси. Лекції з історії драми читав І. І. Іванов. Це була людина передових поглядів, свої думки він виклав, зокрема, в книзі «Політична роль французького театру в зв’язку з філософією XVIII століття». Згадуючи, що курс, на якому вчився Загаров, серйоз-
* ДМТМК УРСР, інв № 7044/50813. ** Ленінградський Центральний державний історичний архів, ф. 789, оп. 36, спр. 99, арк. 14.
но взявся за роботу й дисципліну, 0. Кніппер підкреслювала, що це були «зерна того, чим був сильний Московський Художній театр»*. Останній рік занять у драматичній школі наближався до кінця. Закінчував навчання і Загаров, про якого писав В. І. Немирович-Данчеико, що вихованець школи «з безсумнівною сценічною жилкою»**. Серед кращих учнів В. І. Немировича-Данченка (І. Москвін, 0. Кніппер, В. Мейерхольд, М. Роксапова, М. Савицька) Загарова було прийнято у 1898 р. в трупу щойно створеного МХТ. А в день народження МХТ, на прем’єрі «Царя Федора Іоанновича» (14 жовтня 1898 р.), Загаров поділяв на сцені успіх з В. Мейерхольдом, який грав князя Шуйського, а Загаров — дворецького Шуйських — Федюка Старкова. Пізніше роль Шуйського на сцені МХТ грав і Загаров. Але найбільш його вабило до образів із п’єс А. П. Чехова. Так, він успішно зіграв ролі кухаря і Соріна в «Чайці». У 1904 р. Загаров виступив у ролі гостя з п’єси «Іванов» і начальника станції у «Вишневому саду». Однак тільки роль Чебутикіпа, зіграна Загаровим у «Трьох сестрах» (постановка В. Немировича-Данченка), стала значним фактом у творчій біографії молодого актора. Та перед тим, у сезоні 1899/1900 рр., Загаров виступав у Вільно, потрапивши, на щастя, в одну з кращих труп Росії — театр К. Незлобіна, де працював тоді і молодий В. Качалов. На сцені цього Театру він випробовував свої сили у створенні героїко-романтичного образу — шукача істини Брандта в однойменній п’єсі Г. Ібсена.
* «Пятьдесят лет театральной школы», «Искусство», М., 1929, стор. 45. ** Музей МХАТу, шифр Н-Д -N5 7677—I.
ЗМІСТ КНИГИ, яку можете скачать в форматі PDF за посиланням - СКАЧАТЬ УДАЛЕННО.
*** Книга в формате PDF - ссылка для скачивания в верху страницы под названием.
| |
Просмотров: 652 | Загрузок: 233 | |
Всего комментариев: 0 | |